Jdi na obsah Jdi na menu

Vycházka za podléškami a dříny

23. 3. 2010

23.3.2010  Dlouhá zima je za námi a jaro nás volá do přírody. Pokud se o víkendu vydáte do Českého krasu, zkuste pro začátek tuto nenáročnou procházku.

Od vlakového nádraží v Srbsku se vydejte po žluté turistické značce vpravo kolem restaurace U nádraží, přes železniční přejezd. Za přejezdem odbočte ze silnice na místní komunikaci a mezi domy a chatami dojděte k lesu. Tady odbočte ze žluté značky vpravo a jděte přes louku, kolem starého žebřiňáku, na cestu vedoucí k trampské osadě v Údolí děsů (pojmenované podle zážitků při velké noční bouři). Již na kraji lesa vás vítají modré květy jaterníků podléšek. Potěšte se pohledem na sruby jedné z nejstarších trampských osad postavené vpravo v romantickém údolíčku Kodského potoka a pak i vlevo na rozlehlé louce. Vpravo, na skalní stráni za potokem se nesměle objevují první rozkvétající keře svídy dřínu. Letos se jeho žluté kvítky opozdily. Podél pěšiny přibývají rozkvetlé podléšky tak, jak scházíme ke staré lávce přes Kodský potok. Všimněte si pěnovcových hrázek v potoce a vpravo vodopádku s pěnovcovými usazeninami. Usazeniny vznikají vysrážením rozpuštěného vápence ve vodě potoka. Projdeme kolem zříceniny bývalého mlýna a jsme na modré značce, po které se dáme vlevo k rybníčku a dubu s turistickými značkami. Na hrázi rybníčka stojí bývalý mlýn (dnes rekreační chalupa), který používal k pohonu dvou mlýnských kol vody z rybníčku. Kodská vyvěračka, tedy místo kde uhličitanem vápenatým nasycená voda opouští podzemí, je v kapličce. Po prohlídce místa můžeme zvolit cestu po společné žluté a modré značce kolem hájovny Koda až na rozcestí kde modrá značka odbočuje vlevo do lesa a jít lesem až k odbočce z modré značky ke Kodské jeskyni. Roku 1923 byly v 17 metrů dlouhé jeskyni prováděny rozsáhlé archeologické vykopávky, které nálezem kostí, keramiky a zbraní potvrdily její osídlení od paleolitu po středověk. Od Kodské jeskyně se může návštěvník vrátit po modré a žluté značce k nádraží v Srbsku, případně pokračovat po modré značce přes Tetín do Berouna. To je cesta podstatně delší ale v podstatě rovinatá a v jarní přírodě příjemná. Kilometráž je na stromě u Kodského rybníčku.

Obrazek

Jaterník podléška, jedna z prvních jarních květin

Část trampské osady v Udolí děsů

Dřín jarní nad Kodou, chráněný jako ohrožený rostlinný druh

Obrazek

Travertinové hrázky v Kodském potoce - 1, vzniklé vysrážením rozpuštěného vápence

Travertinové hrázky v Kodském potoce - 2

Turistický rozcestník u rybníčku v Kodě , naproti kapličce s vyvěrajícím pramenem

Obrazek

Kodská jeskyně, ve svahu nad údolím Kody na odbočce z modré turistické značky

Kodská jeskyně uvnitř

Více detailnějších fotografií si můžete prohlédnout v přiložených fotogaleriích z Českého krasu.