Jdi na obsah Jdi na menu

Zimní procházka cyklostezkou Po stopách českých králů

23. 12. 2010

V okolí Berouna je budována síť cyklostezek z nichž část, v délce 50 km, s názvem Po stopách českých králů, bude spojovat hrady  v okolí Berouna na nichž pobývali čeští králové. Tato cyklostezka povede ze Žebráku a Točníku do Zdic, podél Litavky do Berouna a dále přes Srbsko a Karlštejn do Třebaně. Z uvedené cyklostezky je od roku 2006 vybudován úsek v délce 2 km z Berouna směrem na Srbsko k lomu Alkazar a ten byl letos v prosinci prodloužen do Srbska.Teď, v zimním období, mají turisté možnost si projít úsek cyklostezky z Berouna do Srbska v klidu a tichu. V sezoně je zpevněná, převážně asfaltová, cyklostezka hodně navštěvována cyklisty a bruslaři  z Berouna i z Prahy. Délka cesty z vlakového nádraží v Berouně na nádraží v Srbsku je 7,5 km. Cesta vede po levém břehu Berounky a právě v zimním období je zpestřena o pozorování zimujícich vodních ptáků. Z nádraží v Berouně jděte rovně na Husovo náměstí, na něm odbočte vpravo a Pražskou branou jděte k lávce přes Berounku směrem k autobusovému nádraží. Již před lávkou si jistě všimnete velkého množství vodních ptáků, především kachen divokých (březňaček), které jsou natolik zvyklé na lidi, že je lze krmit rohlíkem doslova z ruky. Uvidíte zde také racky chechtavé, labutě velké, volavky popelavé a kormorány velké.

img_5694.jpg 10-7-img_5343--2-.jpg

Po přechodu Berounky jděte stezkou po jejím levém břehu a podejděte dálniční a železniční most. Za železničním mostem můžete buď odbočit vlevo, opustit řeku a přejít na asfaltovou silničku, nebo pokračovat prošlapanou pěšinou podél řeky a po cca 1 km se na silničku také připojit. Máte-li vhodné boty a pokud nebude příliš mnoho čerstvého sněhu doporučuji spíš cestu podél řeky. Můžete pozorovat vodní ptáky. Za pozornost stojí zvláště malé potápky, které se právě v tomto úseku Berounky neúnavně potápí i mezi plovoucími kusy ledu. Po návratu na zpevněnou cyklostezku půjdete kolem hospodářského stavení kde chovají koně a za skalním ostrohem přijdete k informační tabuli a posléze i k panelu A2 cyklostezky, které upozorňují na výskyt chráněné a silně ohrožené užovky podplamaté.

Tento úsek řeky s ostrovem a výhledy na skály v jejím okolí je zvlášť hezký. Při další cestě projdete podél Šanova kouta s obývanou samotou a vysokou skalní stěnou a dojdete k lomu Alkazar (pojmenovaný  podle podoby se španělským hradem Alcázar v Toledu). S mistem vás seznámí panel A3 cyklostezky.

Při volné chůzi sem půjdete z nádraží v Berouně 1 hod. a 45 minut. V lomu Alkazar byla za 2.svět. války budována podzemní továrna na zbrojní výrobu a později byl v části štol ukládán radioaktivní odpad. Dnes jsou stěny lomu Alkazar vyhledávány horolezci, ve štokách hnízdí netopýři a prostor mezi stěnami a Berounkou je zimovištěm užovek podplamatých. Po krátké cestě projdete mezi několika staveními k lávce přes potok Loděnici (Kačák) blízko jeho soutoku s Berounkou. Tady si přečtěte panel A4 cyklostezky a budete-li mít štěstí uvidíte i některého popisovaného ptáka.

Podél Berounky půjdete pod vápencovými útesy plošiny Chlumu s několika jeskyněmi, z nichž nejznámější je jeskyně Barandova, kterou můžete vidět jen z pravého břehu Berounky.

Podél kempu v Srbsku dojdete k lávce přes Berounku a k železniční stanici Srbsko. Celá cesta netrvala klidnou chůzí déle než 2,5 hodiny.